Новини

20 юли – Св. Илия Гръмовник

sv_iliaВ своите песни или във вярванията си нашият народ нарича пророк Илия „Св. Илия Гръмовник”, „Св. Илия Гръмоломник”, „Св. Илия Гръмоделец” или „Тръмовит Илия”. Това е, защото се смята като причинител на гръмотевиците. Причинява ги той със своята колесница, в шест /или четири или неопределено много/ коня. И това препускане по небето е така без причина за народа. Ето как го разбират на някои места: „Когато гърми, Св. Илия препуска огнената си кола подир ламите, които ядат житото; когато трещи, тогава Св. Илия удря ламята; ако не беше Св. Илия да гони и убива ламите, нямаше да има берекет”. В песенна форма тази представа има следния вид:Попаднали девет кучки лами,Попаднале по Охридско поле,Попаднале по Царей кладенциДа зобает пребела пченица,Па се чуди стар свети Илия,Що да чинит, как да ги загубит,Да загубит девет кучки лами!На Св. Илия понякога се приписват интересни своеобразности. Той напр. никога не помнел именния си ден.„И по-добре, казва народът, че не го помни, защото е малко луда глава, та ако знае, ще се понапие, ще направи много лудории, може и света да поизтрепе!” Във връзка с това пак у народа се разправя и следното предание: „Света Мария Магдалина, чийто празник е два дни след Илинден, била сестра на Св. Илия. На своя имен ден тя тръгнала да ходи на църква. Срещнал я брат и и я попитал къде отива.
–          На църква, рекла тя, нали ми е деня днеска!
–          Ех, рекъл той, кога ли ще дойде и моят ден!
–          Та той се мина, оня ден беше, ти си го забравил! – рекла сестра му.
На това той със съжаление отвърнал: „Да бяхте знаели, така щях да се повеселя, че да ме запомнят!”

Както много летни празници, така и Илинден се празнува за предпазване от градушка и от пожар. Най-често на Илинден се коли курбан кокошка или петел. За тази цел се заколва най-старият петел, значи става подмладяването на петела.Най-често Илинден е покровителствен празник на кожарите, кожухарите, грънчарите и керемидарите.Обяснението на всички тия представи днес у народа е сравнително лесно като се знае типичното изображение на Св. Илия с огнената колесница и хвърковатите коне по икони и по стените на черквите. Това пък е въз основа на библейското предание, че пророк Илия се възнесъл жив на небето с огнена колесница, която Бог му изпратил. Една друга подробност е любопитна за обяснение на кожухарските и кожарските обичаи: когато се възнасял, Св. Илия пуснал от небето кожуха си, за да го вземе пророк Йезекия, та по такъв начин да наследи пророческия му дар.Ламите, свързани със Св. Илия, са взети от по-старите ни славянски вярвания, а грънчарското празнуване е вследствие на свързване на думите „гръмовитост” и „грънчарство”, т.е. на тъй нар. „народна етимология”, а може и на обстоятелството, че и грънчари и керемидчии имат работа със силно слънце, с огън за изпичане на своите произведения.

сподели бутон

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top